معیارهای مهم در انتخاب کفش ایمنی

لوازم ایمنی مناسب و لباس مناسب در حین کار سبب کاهش صدمات ناشی از محیط کار می شود. محافظت از پا و راحتی پا در هر گونه حرفه ای بهره وری را افزایش می دهد و سبب کاهش ساعات کاری از دست رفته می شود. اداره ایمنی و بهداشت شغلی OSHA ، دارای قوانین و مقررات فراوانی در رابطه با ایمنی محل کار و ایمنی فردی است که یکی از آن ها به استفاده از کفش ایمنی اشاره دارد . برای آشنایی با لوازم ایمنی فردی می توانید می توانید به مقاله ” لوازم ایمنی فردی چیست” مراجعه کنید .

بسیاری از ما در محیطی کار می کنیم که باید مطممئن باشیم که از کفش مناسب استفاده می کنیم. کفش ایمنی می تواند صدمات ناشی از آسیب های محیط کار را کاهش دهد.

بسته به اینکه با توجه به شغل و محیطی که در آن کار می کنید کفش های ایمنی انواع مختلفی دارند. برخی از آن ها دارای نوک استیل و برخی از آن ها دارای پاشنه هستند. اگر شما فردی هستید که به عنوان مثال کارهای زیادی را در بیرون از منزل انجام می دهید ، یک جفت چکمه ایمنی با یک ماده محکم و قابل توجه احتمالاً عاقلانه ترین گزینه است زیرا آنها بهترین محافظ در برابر خطرات کار در بیرون را به شما ارائه می دهند. اگر در آشپزخانه کار می کنید ممکن است به یک جفت چکمه ایمنی احتیاج نداشته باشید ، در محیط هایی مثل آشپزخانه کفش ایمنی با یک کف مقاوم در برابر سر خوردن روی محیط های خیس و سرامیک برای شما بهترین گزینه است.

چکمه های ایمنی نه تنها برای اهداف ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند بلکه به ظاهر و مد آن ها نیز بسیار توجه می شود ، همچنین در برخی از فرهنگ ها پوشیدن آن ها معنی خاصی از جمله اینکه در صنعت کار می کنید یا نظام را بر عهده دارد.

در این مقاله می خواهیم به مواردی بپردازیم که چه چیزی باعث ایجاد کفش ایمنی شد و چرا کفش های ایمنی بوجود آمدند؟ همچنین انواع مختلف موجود و مواردی که باید هنگام خرید کفش ایمنی در نظر داشته باشید را نیز با هم مرور می کنیم .

مواد استفاده شده در ساخت کفش ایمنی
1- محافظ انگشت پا : به آنها در اغلب موارد ، کلاه های انگشتی فلزی گفته می شود. بعضی مواقع پوشش های تقویت شده انگشت پا در کفش می تواند از مواد کامپوزیت ، پلاستیک مانند (پلی اورتان ترموپلاستیک) یا حتی آلومینیوم ساخته شود. تمام چکمه های ایمنی برای مصارف مختلف ساخته شده اند ، حداقل نیازمندی های لازم پوشش انگشت پا از بوت به بوت متفاوت است. صرف نظر از این و موادی که از آنها ساخته شده اند ، هر نوع پوشش محافظ انگشت پا باید در تست قطره حداقل 100 ژول را تحمل کند.

2- قسمت بالایی کفش : بیشتر کفش‌های ایمنی برخلاف مواد دست ساز دارای روکش های چرمی صاف یا براق هستند. برخی از کفش های ایمنی نیز با روکش های منسوجات یا مصنوعی مانند میکرو ووریل ساخته می شوند ، جنس آن ها بگونه ای است که در شرایط هوای گرم به خوبی کار می کنند ، با این وجود چرم ماده ای با ثبات تر است بنابراین محافظت بیشتری در برابر عناصر و خطرات ایجاد می کند.
3- روکش کفش : از آنجا که روکش در تماس مستقیم با کف پا است ، مهم است که از موادی تهیه شود که قابلیت عبور و مرور هوا را فراهم می کند ، رطوبت را جذب می کند و سریع خشک می شود. بیشتر روکش ها در چکمه های ایمنی از موادی مانند پنبه ، پشم یا چرم یا کامپوزیت های نساجی ضد تعریق و گرم شدگی ساخته می شوند.

4- کفی کفش ایمنی : کفی به گونه ای طراحی شده است که از پا محافظت می کند و همچنین راحتی پا را تضمین می کند ، با توجه به این نکته ، بیشتر کفی های کفش ایمنی از چرم یا یک ماده غیر بافته مانند پشم ساخته می شوند. این مواد با دوام هستند ، رطوبت را به طور موثر جذب می کنند و به سرعت خشک می شوند و باعث می شوند کفی های کفش ایده آل شوند.

5- حفره های بیرونی : قسمت های بیرونی چکمه های ایمنی بیشتر از پلی اورتان ، TPU یا لاستیک ساخته می شوند. همه این مواد خصوصیات متفاوتی دارند ، بنابراین مهم است که در هنگام انتخاب کفش ایمنی مناسب برای شما این موضوع را در نظر بگیرید .

برخی از کفش های ایمنی همچنین ممکن است دارای بالشتک اضافی برای پشتیبانی بهتر پا ، درپوش های پاشنه پا و درپوش های کف پا باشد. اگرچه همه این موارد با هم وجود ندارد ولی باید به آنها توجه کرد ، به خصوص اگر در حرفه هایی کار می کنید که کار با ماشین آلات سنگین در آن جا وجود دارد.

از کفش ایمنی در چه جاهایی استفاده می شود
کفش ایمنی برای کلیه کارهایی که نیاز به محافظت از پا دارند استفاده می شود. از آشپزخانه گرفته تا ساخت و ساز ، انبارداری و کار در کارخانه ، چکمه های ایمنی یا کفش ایمنی از ارکان لازم هستند. با این وجود کفش های ایمنی مختلف متناسب با شرایط مختلف ساخته می شوند. بسته به نوع شرایطی که برای آنها ایجاد شده است ، تمام کفش های ایمنی به دلیل سازگاری با معیارهای خاصی درجه بندی می شوند. بیشتر کفش های ایمنی را می توان به راحتی با نمادهای مشخصی که روی آن ها وجود دارد ، شناسایی کرد. در بخش زیر مجموعه ای از نمادها و طبقه بندی های استاندارد اروپایی استفاده شده برای درجه بندی کفش ایمنی آورده شده است، بخش اول هر زیر بخش رتبه بندی و بخش دوم ضریب ایمنی آن را مشخص می کند.
SB : یک روپوش انگشت پا که توانایی تحمل تأثیرات تا 200 ژول را دارد. این سطح اساسی و پایه ای کفش ایمنی است.
S1 : درپوش انگشت پا که قابلیت تحمل تأثیر تا 200 ژول را دارد و همچنین یک پاشنه کاملاً بسته و خاصیت ضد استاتیک در کف را مشخص می کند.
S2 : یک پوشش انگشت پا که قابلیت تحمل تأثیر تا 200 ژول را دارد. همچنین پاشنه کاملا محصور ، خواص ضد استاتیک و مقاوم در برابر آب را دارد.
S3: همان مقاومت S2 به علاوه مقاومت در برابر نفوذ
S4: قابلیت تحمل 200 ژول در نوک انگشت پا. تمام لاستیک یا روکش فلزی پلیمری و فوقانی با خاصیت ضد استاتیک و کفی جذب انرژی.
S5: همان مقاومت S4 به علاوه مقاومت در برابر نفوذ و قسمت بیرونی شکاف.
SBP: پوشش انگشت پا که قادر به تحمل ضربه تا 200 ژول را دارد.
S1P: همان S1 اما با میانه ای مقاوم به نفوذ اضافی.
S2P: دارای ویژگی های S2 اما با میانه ای مقاوم به نفوذ اضافی.
برخی از کفش های ایمنی و چکمه ها دارای مزایای دیگری نیز هستند که هنگام انتخاب کفش مناسب باید در نظر گرفته شود ، در زیر لیستی از این ویژگی های اضافی آورده شده است:
مقاوم در برابر گرما
وسط استیل
وسط کامپوزیت
غیر فلزی
پشتیبانی متاتارس
گسیختگی الکترواستاتیک
مقاوم در برابر بریدگی
کفش ریخته گری
بازیافت شده
اگر مشغول کار در محیطی هستید که لغزنده است ، حتماً کفش های ایمنی ای را انتخاب کنید که از میزان مناسب محافظت در برابر هرگونه خطر لغزش محافظت کنند. برای مقاومت در برابر لغزش نیز سه طبقه بندی وجود دارد:

SRA : کفش ایمنی مشخص شده با این نماد ، در کف های سرامیک با استفاده از محلول سدیم لوریل (نمونه ای از کلیه محصولات تمیز کننده تجاری رقیق) آزمایش شده است.
SRB : این بدان معنی است که کفش ها با استفاده از گلیسرول (کف چسبندگی معمولی سسهای غذایی و سایر مایعات چسبناک) در کف فولاد آزمایش شده اند.
SRC : کفش ایمنی مشخص شده با این نماد برای کا در هر دو مورد فوق مناسب است.
کفش ایمنی در چه مواردی از پا محافظت می‌کند
کفش ایمنی مفهومی بود که در آغاز قرن بیستم به عنوان پاسخی به افزایش آگاهی در زمینه بهداشت و ایمنی در محل کار ایجاد شد. در این مدت ، قوانینی در مورد جبران خسارت و حقوق کارگران نیز به تصویب رسید ، استفاده از کفش ایمنی گزینه ای ارزان تر از زخمی شدن کارگر و استخدام نیروی جدید بود.

آسیب دیدگی پا فرد را ناتوان می کند. داشتن پای سالم مرز بین توانایی کار و عدم توانایی کار کردن است. پوشیدن کفش یا چکمه ایمنی می تواند به جلوگیری از صدمات زیاد کمک کند. از مواردی که کفش ایمنی می تواند کمک کننده باشد موارد زیر را می توان نام برد :

محافظت در برابر اشیاء در حال سقوط – یکی از بزرگترین دلایل آسیب دیدگی پا ، فرود آمدن اشیا روی آنها است. چکمه های ایمنی به محافظت در برابر ضربه کمک می کند و درپوش تقویت شده انگشت پا نیز به شما امکان می دهد تا در صورت قرار گرفتن در زیر چیزی ، پای خود را به راحتی آزاد کنید.
محافظت در برابر سوراخ شدگی – اطمینان از انتخاب صحیح قسمت بیرونی کفش ایمنی بسیار مهم است ، به خصوص اگر در محیطی کار کنید که ایستادن روی اشیاء تیز مانند شیشه یا قراضه در آن کاری معمول است.
محافظت در برابر برش و بریدگی – اگر کار شما با استفاده از ماشین آلاتی است که برای بریدن استفاده می شوند مانند اره برقی، پوشیدن کفش مناسب برای محافظت در برابر حوادث مهم است. برخی از چکمه های ایمنی به طور خاص برای این نوع کارها ساخته شده و از موادی ساخته شده اند که مقاومت در برابر برش دارند.
محافظت در برابر برق – این مورد ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد ، اما برخی از محیط های کاری می توانند خطر برق گرفتگی ایجاد کنند. تجمع الکتریسیته ساکن می تواند باعث ایجاد شوک الکتریکی شود ، بنابراین یک جفت چکمه کار نارسانا باعث کاهش میزان الکتریسیته ساکن در بدن می شود. شخصی که مستقیماً با برق کار می کند باید چکمه های ایمنی غیر رسانا را انتخاب کند ، زیرا این کار از ورود یک باره جریان الکتریکی به بدن جلوگیری می کند.
محافظت در برابر لغزش و سرخوردن: پوشیدن چکمه های ایمنی با حفره های مناسب باعث جلوگیری از لغزش و ایجاد صدمات در جاهای دیگر بدن می شود. مهم است که اطمینان حاصل کنید که نوع صحیح روکش بر اساس محیطی که در آن کار می کنید را انتخاب کرده باشید. همچنین کفش های ضد لغزش در صورت بالا رفتن از نردبان یا رفتن به داخل و خارج ماشین آلات نیز به شما کمک خواهد کرد.
محافظت در برابر سوختگی: چکمه ایمنی مناسب می تواند به جلوگیری از سوختگی های جدی کمک کند ، به خصوص اگر در محیطی کار کنید که فلزات مذاب یا مواد شیمیایی و پاشش های مذاب در آن وجود داشته باشد.
نتیجه گیری
به منظورسلامتی و ایمنی ، پوشیدن کفش های محافظ در محل کار این روزها مرسوم است ، انتخاب کفش های ایمنی مناسب برای شما بسیار مهم است. با استفاده از راهنمایی های موجود در این مقاله می توانید چکمه و کفش های ایمنی مناسب با کار خود را به راحتی بیابید .

منبع:
در تهیه و تدوین مواردی که مطالعه کردید از منابع زیر استفاده شده است:

https://www.shoezone.com/Mens/Safety-Footwear/What-Are-Safety-Shoes

https://ohsonline.com/Articles/2018/04/01/A-Guide-to-Safety-Footwear-Regulations.aspx

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست