نخ‌های میکرو فیلامنت

به نخ‌هایی که یکسره هستند، فیلامنت(Filament) می‌گویند، طول این نخ ها می‌تواند حتی چندین کیلومتر باشند، یک فیلامنت نخ معمولی پلی‌استر که تولید می شود، حدود ۳ الی ۶ دنیر است. یک دنیر وزن 9000 متر از نخ بر حسب گرم می باشد و هر چه عدد دنیر بیشتر شود نخ تولید شده ضخیم‌تر است. برای درک بهتر مطلب باید گفت اگر 9000 متر از نخ 25 گرم وزن داشته باشد، نمره آن 25 دنیر خواهد بود. این واحد را با علامت den نشان می دهند و معمولا از آن برای بیان نمره‌ی نخ‌های یک‌سره استفاده می کنند. همچنین دنیر 60 الی 160 در صنایع تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد و ظریف‌تر از آن (کمتر از دنیر 60) معمولاً در صنایع نساجی(پارچه‌ بافی) کاربرد دارد.

در چند سال اخیر و با استفاده از تکنولوژی های جدید امکان کاهش نمره فیلامنت ها فراهم شده و نخ‌های میکرو فیلامنت(Micro Filament) تولید شده و این الیاف بسیار ظریف بوده و نمره هر فیلامنت، کمتر از یک دنیر و در حدود ۰.۳ دنیر شده است.

در رابطه با الیاف میکرو باید گفت که آنها بسیار ضعیف تر از موی انسان و خیلی ظریف تر از ظریف ترین لیف ابریشم است. این الیاف بسیار انعطاف پذیرند، زیر دست نرمی خاصی به پارچه می بخشند و قطر کم میکرو فیلامنت باعث کاهش مقاومت خم شدگی نخ شده و در نتیجه انعطاف پارچه افزایش یافته و قابلیت آویزش بسیار خوبی پیدا می‌کند و به این معناست که پارچه در هنگام آویزان‌ شدن تحت وزن خود بتواند چین‌خوردگی‌های زیبا و خوش فرم ایجاد کند، از دیگر خواص نخ‌های میکروفیلامنت می‌توان به قابلیت جذب رطوبت مناسب آن اشاره کرد که سبب رنگ‌پذیری مناسب‌تر و درخشان‌تر نخ و پارچه شده و در حین مصرف باعث می‌گردد تا عرق بدن را به خوبی جذب کند.

در یک پارچه حاوی الیاف میکروفلامنت، تراکم بسیار بالای الیاف در واحد سطح، موجب می شود که پارچه دارای خاصیت ذاتی ضد باد و ضد آب گردد. تنها روزنه های بسیار کوچکی برای عبور هوا وجود دارد و بدلیل اثرات کشش سطحی، پارچه از آبگریزی بالایی برخوردار شده و امکان نفوذ آب به درزهای پارچه وجود ندارد. اما بخار آب ناشی از عرق بدن میتواند براحتی از پارچه عبور نماید و از اینرو پارچه های مذکور از راحتی پوشش برخوردارند، خواص مطلوب این پارچه ها باعث شده که استفاده از آنها در البسه زنانه ، لباس ورزشی، لباس کار و البسه رویی بسیار ایده آل باشد . بدلیل اندازه ابعاد میکروفیلامنت ها با طول موج تابش مادون قرمز باعث شده که این پارچه ها از خاصیت عایق سازی حرارتی( تابشی ) برخوردار گردند و حرارت بدن از طریق تابش به حداقل کاهش می یابد.

کاربرد

  • البسه زنانه
  • لباس ورزشی
  • لباس و دستکش کار
  • فیلترها
  • پارچه‌های ویژه برای نظافت اجزای میکروالکترونیک
  • پارچه‌های جلادهنده عدسی‌ها و ابزار حساس نوری

 

ما در گروه تولیدی بازرگانی توتاص، با استفاده از توان، تخصص و تعهد متخصصان و کارشناسان ایرانی و در داخل کشور، با تکیه بر مواد خام اولیه تولید داخلی که قابلیت رقابت با نمونه مشابه خارجی خود را دارند، برای رفع نیاز داخلی مهین عزیزمان ایران از واردات دستکش های خارجی که عمدتاً قیمت بالایی داشته و فاقد کیفیت لازم می باشند، اقدام به تولید تخصصی ترین دستکش با الیاف پلی استر میکروفیلامنت با نام TL505 نموده ایم

, , , , , , , ,

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست