همه چیز راجع به لباس ایمنی

انواع مختلفی از لباس ایمنی و لباس های محافظ برای خطرات خاص وجود دارد. نمونه هایی از لباس های محافظت از بدن شامل کت های آزمایشگاهی ، روپوش ، جلیقه ، کاپشن ، پیش بند ، لباس جراحی و لباس کامل بدن است. لباس ، کلاه ، یا سایر پوشاک پوشیده شده فقط برای شناسایی یک شخص به عنوان کارمند در نظر گرفته نمی شود. همه آن ها جز تجهیزات ایمنی فردی هستند.

کلاه ، آستین بلند ، شلوار بلند یا ضد آفتاب ، اگرچه به عنوان PPE تعریف نشده است ، باید برای محافظت در برابر گرما ، سرما ، آفتاب یا گزش حشرات مورد استفاده واقع شود.

مقصود از لباس ایمنی، لباس کار موجود در لیست لوازم ایمنی فردی ( PPE ) است. لباس ایمنی فرد پوشنده لباس را از خطر و ریسک های احتمالی محافظت می کند. افرادی که در معرض آتش سوزی ، گرمای شدید یا لرز و سرمای شدید ، هوای طوفانی ، مواد شیمیایی سمی ، اجسام تیز یا خطرات بالستیک ، آلاینده ها ، شوک الکتریکی یا دید کم قرار دارند باید از لباس مناسب استفاده کنند تا خطرات پیش آمده برای آن ها به حداقل برسد.
کارایی لباس های ایمنی به مواد و طراحی ساخت و ساز آن بستگی دارد. موارد استفاده از پوشاک ایمنی به طور معمول دارای یک هدف صریح هستند و ممکن است این پوشاک برای کاربردهای خارج از توصیه سازنده مناسب نباشد. در بسیاری از مناطق کارفرمایان موظفند خطرات شغلی را ارزیابی کنند ، لوازم ایمنی فردی (PPE) را تهیه کرده و کارمندان را در زمینه سودمندی و کارایی آن آموزش دهند. لباس ایمنی به طور کلی آخرین خط دفاعی از خطرات محسوب می شود و سیاست های ایمنی بهترین وسیله برای محافظت از پرسنل در برابر آسیب هستند. لباس ایمنی برای همه افراد در معرض فرآیندهای صنعتی نامطلوب یک بخش اساسی است.
موارد استفاده از لباس ایمنی

از آنجا که طراحی حیاتی ترین ویژگی تولید پوشاک است ، مواد و طرح های کلی وجود دارد که به بهترین وجه راحتی استفاده از پوشاک ایمنی را ارائه می دهند. برخی از ویژگی هایی که در لباس و پوشاک ایمنی باید وجود داشته باشد در جدول زیر ذکر شده است.

قابلیت PPE مواد مورد استفاده در ساخت جزییات طراحی
قابلیت دید بهتر پارچه های پلی استر ، پنبه ، آکریلیک یا فلوروپلیمر با مارک های بازتابنده. این موارد به رنگ زرد یا نارنجی فلورسنت رنگ شده است تا در بسیاری از مواقع به تشخیص وجود انسان کمک کند. اکثر موارد کاربرد این نوع ویژگی در لباس های بیرونی است.
مقاومت شیمیایی مواد بی اثر یا مواد مقاوم در برابر مواد شیمیایی مانند: بوتیل ، پنبه ، پلی استر ، نئوپرن ، نیتریل ، فلورلاستیمر ، لاستیک ، لاتکس ، PVA ، PVC ، وینیل و ویتون. کشش مناسب در این نوع لباس ها، حرکتی انعطاف پذیر و راحتی لباس را در اختیار شما قرار می دهد.

 

مقاوم در برابر آتش پنبه ، آرمیدها ، فیبر کربن و فلورپلیمرهای تحت پوشش چرمی با آستر و آستر آلومینیوم. این تجهیزات وسایل ضد حریق نیستند بلکه مقاوم در برابر آتش هستند.

 

کنترل استاتیک نیتریل ، نایلون ، فیبر کربن و لاستیک ، شاید با الیاف اکریلیک یک پوشش پلی اورتان. این نوع لباس ها برای جلوگیری از تخلیه استاتیک نسبت به اجزای حساس برقی استفاده می شوند.

 

ضد آلودگی پارچه های متراکم ، کنترل شده با ESD و ضد میکروبی مانند نیتریل ، نئوپرن ، لاتکس ، تری پلیمر و پلیمر مصنوعی نیتریل. این موارد معمولاً برای تهیه پوشش کامل و لباس های سرهمی کاربرد دارند .

 

مقاوم در برابر سوراخ شدن مخلوط های زنجیره ای ، چرمی ، اسپندکس ، نایلون ، aramids ، فایبرگلاس ، نیتریل و پلی کتون. این موارد از تقویت کننده های پلیمری ، لاستیکی یا PVC در اتصالات مواد برخوردار هستند.

 

مقاومت بالستیک الیاف مصنوعی بافته شده تقریباً محکم. آرامیدها مانند Kevlar® و Twaron® و همچنین پلی اتیلن های ترموپلاستیک و الیاف چند لایه.  

معمولاً فقط در صنایع انتظامی و امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت در برابر حرارت چرم، پنبه و جین ، الیاف کربن ، اکریلیک ، پلی استر ، ساتن و پارآرامیدها. ممکن است با پشم گوسفند و یا پلی استر باشد. اقلام مقاوم در برابر حرارت هستند ، اما لزوماً مقاوم در برابر آتش نیستند.

 

مقاومت در برابر کرایوژنیک روکش پارچه ای و پارچه ای آلومینیومی و همچنین پارچه های نایلونی تاسلان ، PTFE  و سیلیکون. هنگام دست زدن به مایعات کرایوژنیک یا در معرض دمای کرایوژنیک ، از سرمازدگی جلوگیری می کنند. آنها هرگز برای غوطه ورشدن در مایعات طراحی نشده اند.

 

محافظت از فرد در برابر سرما مخلوط پنبه ، پلی کتون ، پلی استر ، پشم گوسفند ، پشم و اکریلیک اغلب با یک پوسته پلیمری یا لاستیکی مخلوط می شود. استفاده عمومی ، PPE مورد استفاده در آب و هوای سرد .

 

لباس بارانی گاهی اوقات با لاستیک طبیعی برای محافظت از فلش قوس؛ PVC ، پلی اورتان ، نایلون و پلی استر. باران می تواند در برخی از برنامه ها خطری جدی ایجاد کند و لباس باران یا پوشش کامل باید در چنین شرایطی استفاده شود.

 

محافظت از آفتاب پلی استر ، نایلون ، پشم و ابریشم، تابش اشعه ماوراء بنفش را به خوبی منعکس می کنند. رنگ پارچه در میزان نور منعکس شده تفاوت چشمگیری دارد. در صدر این لباس ها کلاه و پیراهن های مخصوص برای آب و هوای گرم یا گرمسیری است.

 

محافظت از فلش قوس مخلوط پنبه و موداکریلیک بهترین گزینه است. همچنین ، الیاف کربن ، پنبه های مقاوم در برابر شعله ، پلی یورتان ها و پارامیل ها. توسط نهادهای دولتی / استاندارد تنظیم می شود.
Biohazard لاتکس ، نیتریل ، لاستیک ، وینیل ، نئوپرن ، PVC ، بوتیل ، پنبه ، پلی استر و الیاف اکریلیک.           پوشش PPE با توجه به محیط متفاوت است ، از اسکراب معاینه پزشکی گرفته تا لباس های کنترل شده با فشار ، کنترل و فشار.

 

محافظت از اشعه فهرست شده براساس درجه حفاظت بیشتر: پنبه و الیاف مصنوعی؛ پیش بند پلاستیکی ، PVC ، لاتکس؛ پارچه های لاستیکی و غیر بافته شده در پلاستیک. پوشاک سرب . شدت تابش میزان حفاظت مورد نیاز را تعیین می کند. لباس های سرب دار ، تحت فشار ، در معرض تابش شدید قرار دارند.

 

پشتیبانی ارگونومیک چرم و پلی استر. فوم ، ژل و لاستیک، پشتیبانی راحتی را در برابر پوست ایجاد می کنند ، در حالی که پلیمرها اسکلت بادوام را فراهم می کنند. بسته به کاهش فشار ناراحت کننده بر آناتومی انسان ، موارد متفاوت است.

 

جوشکاری چرم این مواد باید در مقابل حرارت ، پاشش های مواد مذاب و همچنین شوک الکتریکی مقاوم باشند.

استانداردهای بکار رفته در لباس ایمنی

بسیاری از دولت ها در تنظیم تجهیزات حفاظتی برای مشاغل خطرناک آزادی عمل دارند. به عنوان مثال OSHA، بطور قانونی به کارفرمایان پیشنهاد می کند از PPE مطابق با استاندارد 1910 و زیر بخش 1 پیروی کند . سایر استانداردهای متنوع و مفید شامل موارد زیر است:

  • BS 7963 :   لباس های محافظت از گرما
  • BS 13921 :  تجهیزات محافظ شخصی ارگونومیک
  •  BS 14404  : محافظت از پد زانو
  •  BS 13287 : مقاومت در برابر لغزش کفش
  • ISO 12311 :  عینک آفتابی و لباس های مرتبط
  • BS 8428 :  محافظت از مواد شیمیایی اضطراری
  • BS EN 1149-1:  لباس محافظ  ESD
  • ASTM F51 / F51M:  آزمایش لباس های اتاق تمیز
  • ASTM F1342 / F1342M :  مقاومت در برابر سوراخ شدن
  • ASTM F1891:  لباس بارانی مقاوم در برابر قوس و شعله
  • ASTM F1506   :  مقاوم در برابر قوس و شعله
  • ASTM F1671 / F1671M :  آزمایش مواد مقاوم در برابر پاتوژن ناشی از خون

امکانات ارائه شده توسط پوشاک ایمنی

قابلیت جدا شوندگی

پوشاک جداشونده دارای اتصالات ضعیف مانند Velcro یا Snaps هستند. اگر پوشاک در ماشین آلات گیر کند ، این نوع لباس را می توان سریع از بدن جدا کرد و فرد پوشنده از خطر مکانیکی بالقوه رهایی می باید.

خاصیت خنک کنندگی لباس ایمنی

وسایل خنک کننده PPE پارچه های قابل تنفس هستند و یا رطوبت را در خود نگه می دارد تا نگهدارنده را در حین کار در محیط های گرم راحت نگه دارند.
کوله نگهدارنده آب ( کمل بگ )
پوشاک با داشتن چنین خاصیتی دارای بسته ای هستند که آب را در درون خود نگه می دارند و هر زمان فرد نیاز به آب داشته باشد می تواند از آن استفاده کند. این کوله ها دارای یک شیلنگ آب هستند که در نزدیک سر کاربر قرار دارد.

برچسب متمایز کننده
در شرایطی که بسیاری از کارگران با وظایف مختلف در یک محیط کار می کنند داشتن PPE با عنوان یا عنوان شغلی دارای برچسب می تواند برای کارفرما کمک کننده باشد.

قابلیت شستوشو
بسیاری از موارد PPE قابل شست و شو در ماشین لباسشویی هستند ، اما برخی از خواص PPE ممکن است تحت تأثیر نامطلوب مواد شوینده یا فرایند شستشو قرار بگیرند. بیشتر لباس های مورد استفاده در اتاق های استرلیزه ، بیوژارد ، مقاوم در برابر تابش ، و ضد آلودگی، یکبار مصرف هستند. مواد مورد استفاده برای محافظت از فلش قوس ، مقاومت در برابر گرما و آتش ، جوشکاری ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و کنترل استاتیک دارای لیستی از پیش نیازها برای شستشو هستند.
روشنایی LED
PPE هایی با مدارهای یکپارچه که از LED استفاده می کنند ، از بهترین مواردی هستند که به راحتی قابل دیدن هستند – اینگونه لباس ها از لباس های منعکس کننده نور معمولی با رنگ روشن برتر هستند.

رابط رادیویی
در هدست PPE که ممکن است شنوایی فرد را برای جلوگیری از آسیب دیدن گوش او در اثر صداهای بلند محیطی مختل کند ، استفاده از رادیوها به کارگران کمک می کند تا بتوانند ارتباط رادیویی مستقیم با کارفرما و سایر کارگران برقرار کنند. ارتباط ممکن است یک طرفه (راهنمایی) یا دو طرفه (بحث) باشد.

برنامه های کاربردی که در آن از لباس ایمنی استفاده می شود
بسیاری از برنامه های کاربردی که به تجهیزات محافظ شخصی (PPE) احتیاج دارند عبارتند از: کنترل ترافیک ، ساخت و ساز ، آتش نشانی ، خطوط کاری و حوزه امنیت. سازمان های دولتی در بسیاری از مناطق نیاز دارند که کارفرمایان خطرات شغلی را ارزیابی کرده و PPE را با هزینه خود تأمین کنند. به همین ترتیب ، همیشه بهتر است محتاطانه رفتار کرد و از کارگران بصورت مناسب محافظت شود. از بین بردن یا کاهش خطرات روش بهتری برای اطمینان از امنیت کارگران است و برای تضمین رفاه نباید تنها به PPE اعتماد کرد.

لباس های مورد استفاده برای کار در زمینه کار با حشرات لباس های بزرگ هستند تا کارگران را از گزش حشرات و گره ها در امان نگه دارد. غواصی زیر آب نیاز به استفاده از پارچه های گرم ، محکم و بادوام نیاز دارد. موارد بسیاری از لباسهای ایمنی مخصوص شغل وجود دارد. استفاده از PPE در ورزش و تفریح ​​بسیار شایع است ، زیرا ورزشکاران ، شکارچیان و رانندگان از لباس هایی با ویژگی های ایمنی استفاده می کنند تا آسیب ها را به حداقل برساند

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست