راهنمای انتخاب شیلد محافظ صورت

شیلد محافظ صورت در دسته ابزارهای محافظ شخصی هستند که توسط بسیاری از افراد (مانند پزشکان ، دندانپزشکان ، دامپزشکان) برای محافظت از ناحیه صورت و غشاهای مخاطی مرتبط (چشم ، بینی ، دهان) در مقابل پاشیدن مایعات محیطی به سمت فرد استفاده می شوند . سپرهای صورت معمولاً به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرند ، بلکه در کنار سایر تجهیزات محافظ به کار می روند و بنابراین به عنوان تجهیزات محافظ شخصی کمکی طبقه بندی می شوند. اگرچه میلیون ها کاربر از محافظ صورت استفاده می کنند ، دستورالعمل های استفاده آنها بین سازمان های دولتی و جوامع حرفه ای متفاوت است و در مورد کارآیی آنها تحقیقات کمی در دسترس است.

مروری بر پیدایش شیلد محافظ صورت
بنابر گزارش های انجام شده صورت پرسنل کادر بهداشتي بخشي از بدن آن ها است كه معمولاً توسط اسپلش ها ، اسپري ها و پاشش مايعات آلوده مي شود. شیلد محافظ صورت به عنوان تجهیزات محافظ شخصی (PPE) طبقه بندی می شود که محافظت از صورت و غشاهای مخاطی مرتبط با آن (چشم ها ، بینی ، لب ها) را ایجاد می کند. شیلد محافظ صورت در مقایسه با سایر اشکال محافظت از صورت و چشم که در مراقبت های بهداشتی و زمینه های مرتبط استفاده می شود ، مزایای و همچنین معایب مربوط به خود را دارد . میلیون ها کاربر از جمله کارکنان مراقبت های بهداشتی ، ارائه دهندگان دندانپزشکی ، پرسنل مراقبت از دامپزشکی ، کارکنان آزمایشگاه ، ارائه دهندگان پزشکی فوریت های پزشکی قبل از بیمارستان ، پلیس ، آتش نشانان و کارمندان نگهبانی هستند که با زباله های آلوده سروکار دارند. دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی از شیلد محافظ صورت در حوزه پزشکی استفاده شد ، اما سوابق نشان می دهد که یک حق ثبت اختراع در سال 1903 به الن دمپسی از آلبانی ، در نیویورک برای محافظ شفاف “محافظ صورت برای محافظت در برابر استنشاق، میکروب های تولید کننده بیماری ” داده شده . استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و همچنین شیوع های اخیر بیماری های عفونی جدی در هوا (مانند سندرم شدید تنفسی حاد شدید، کرونا، آنفلوانزای مرغی ، و غیره) و عوامل عفونی شدید مرتبط با پتانسیل مواجهه با مایعات بدن (به عنوان مثال ویروس ابولا) منجر به افزایش توجه به محافظت از صورت و چشم شده است.

مزایا و معایب شیلد محافظ صورت

مزایا و معایب شیلد محافظ صورت در مقایسه با سایر ابزار محافظت از چشم و صورت نظیر عینک ایمنی و ماسک.

مزایا
استفاده راحت تر
قسمت بزرگی از صورت را محافظت می کند
صورت زیاد گرم نمی شود
کم تر از عینک شیشه های آن بخار می کند
بدون کلاستروفوبیک
راحت تر می توان نفس کشید
می توان به راحتی آن را ضد عفونی کرد
پوشیدن و در آوردن آن راحت تر است
نسبتا ارزان است.
در صحبت کردن تاثیر نمی گذارد
می تواند همزمان با PPE صورت / چشم پوشیده شود
مانع ارتباط غیر کلامی صورت نیست.
اضطرابات بیمار را کاهش می دهد.
محافظت از یک منطقه وسیع تر از صورت
اگر همراه با ماسک دهان و بینی استفاده شود طول عمر آن را افزایش می دهد و می توان دوباره از آن استفاده کرد.
معایب
انعکاس نور
بخار کردن
ساختار شیلد محافظ صورت
اکثر شیلدهای محافظت از چشم و صورت در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا مطابق با استاندارد موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) / انجمن بین المللی تجهیزات ایمنی (ISEA) Z.87.1–2010 ، طراحی ، آزمایش و ساخته می شوند. اجزای سازه اصلی محافظ صورت شامل موارد زیر است:

طلق روبروی صورت یا ویزور: این قسمت از شیلد محافظ صورت که به آن لنز یا پنجره گفته می شود از هر یک از انواع مختلفی از مواد ساخته شده است که شامل پلی کربنات ، پروپیونات ، استات ، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) است و در مدل های یکبار مصرف ، قابل استفاده مجدد و قابل تعویض ساخته می شوند. شیلدهای ساخته شده از استات بهترین وضوح را فراهم می کند اما پلی کربنات یکی از پرکاربردترین آنهاست. پلی کربنات و پروپیونات کیفیت نوری بهتری ارائه می دهند ، گرچه هنوز هم ناقص هستند ، اما به کاهش فشار چشم ناشی از پوشیدن شیلد محافظ صورت کمک می کند. ویزور ها یا طلق های به کار رفته در شیلد محافظ صورت از روکش های پیشرفته ای برای جلوگیری از تابش خیره کننده ، ضد استاتیک و ضد خصوصیات مه شکن ، محافظت در برابر نور ماوراء بنفش (UV) و ویژگی های مقاومت در برابر خراش برای افزایش طول عمر ویزور ساخته شده اند. بعضی از مدل ها دارای عینک های داخلی هستند که که در داخل ویزور وجود دارد. ویزور ها وطلق های بکار رفته در شیلدها در طول های مختلفی وجود دارند که شامل طول نصف صورت یا طول کامل که تا انتهای صورت امتداد دارد ، وجود دارد. بیشتر ویزورها در اطراف صورت دارای شکل منحنی هستند و در عرض های مختلف قرار دارند. ویزورهای عریض تر قسمت بیشتری از صورت را می پوشانند. برخی از محافظ های یک تکه صورت دارای ویزورهایی هستند که تا چانه فرد و برخی از مواقع گردن فرد را می پوشانند. توصیه های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) استفاده از ویزورهایی است که از عرض کافی برخوردار است و تا نزدیک گوش فرد ادامه می یابد.
فریم :فریم های محافظ صورت که در مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند ، عموما از پلاستیک سبک ساخته شده اند. انواع مختلفی از فریم های شیلد محافظ وجود دارد ، از جمله فریم های قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم. همچنین برخی از فریم های شیلد محافظ به صورتی هستند که می توان عینک را نیز به آن ها وصل کرد ، بعضی از فریم ها طوری ساخته شده اند که می توان طلق مقابل صورت را در هنگام عدم استفاده بالا زد.
برخی از مدل ها همچنین یک کلاه را درون فریم قرار داده اند که محافظت بیشتری در ناحیه پیشانی دارد و همچنین با ایجاد فاصله بیشتر از چهره باعث بهتر پوشیدن PPE اضافی می شود (مانند عینک ، لیپ ، عینک های تجویز شده و طبی) . محافظ های صورت کلاه دار همچنین دارای یک ابر در ناحیه پیشانی نیز هستند که پوشیدن و استفاده از آن ها را راحت تر می کند.

سیستم تعلیق : انواع مختلفی از سیستم تعلیق شیلد محافظ صورت در بازار وجود دارد که ویژگی اتصال بصورت کامل یا جزیی را ارائه می دهد. سیستم های تعلیق کامل شامل پیشانی بندهای پلاستیکی می باشند که برای راحتی استفاده قابل تنظیم هستند. سیستم های غیر قابل تنظیم از تسمه های لاستیکی استفاده می کنند. برخی از آن ها دارای پد بینی هستند که به حفظ شیلد بر روی صورت فرد کمک می کنند. همچنین در برخی از مدل ها یک باند که برای تنظیم عمق استفاده می شود ، وجود دارد .

معیارهای انتخاب شیلد محافظ صورت
منظور از شیلدهای محافظ صورت به عنوان محافظ مانع برای ناحیه صورت و غشاهای مخاطی مرتبط با مایعات بدن موجود در هوا (خون ، بزاق ، ترشحات برونشی ، استفراغ ، ادرار و …) است که در نتیجه فرایندهای مختلف فیزیولوژیکی (استفراغ ، سرفه ، عطسه و …) اخراج می شود. روش های پزشکی ، دندانپزشکی و دامپزشکی (مکش مجاری هوایی ، قرار دادن لوله های بینی) ، اقدامات زایمان ، جراحی ، رویه های دندانپزشکی و غیره از جمله مواردی هستند که در آن ها باید از شیلد محافظ صورت استفاده کرد. از آنجا که در حال حاضر هیچ استانداردی برای محافظت از صورت و چشم در برابر خطرات بیولوژیکی وجود ندارد با توجه به دانش امروزه توصیه می شود که از شیلدهای محافظ صورت استفاده شود. انتخاب مناسب ترین مدل (های) شیلد صورت بستگی به شرایط قرار گرفتن در معرض آلودگی ، سایر PPE های استفاده شده به طور همزمان و نیازهای شخصی دارد. محافظ صورت با تسمه های الاستیکی ساده ترین شیلد انتخابی برای پوشیدن و در آوردن است. تعویض این نوع شیلد با یک دست و به راحتی انجام می شود. برای کارآمد بودن ، شیلدهای محافظ صورت باید کاملاً به ناحیه پیشانی بچسبند و همچنین از لغزش آن ها بر روی صورت جلوگیری شود. ویزورهای تولید شده از استات ، پروپیونات و پلی کربنات وضوح بصری و کیفیت نوری را با پتانسیل فشار کمتر چشم دارند. ویزورهایی که از نور UV محافظت می کنند ، ویژگی مهمی برای افرادی هستند که از منابع نوری UV استفاده می کنند ( به عنوان مثال ، پرسنل دندانپزشکی). شیلدهای صورت باید طوری انتخاب شوند که دارای ویزورهایی با خاصیت ضد تابش ، ضد الکتریسیته ساکن و ضد مه شکنی باشند. برای محافظت بهتر از عوامل عفونی شیلدها باید حداقل تا گوش باشند و همچنین شامل محافظ های چانه و پیشانی باشند. کوسن های پیشانی باید از ابعاد کافی برخوردار باشد تا از وجود فضای کافی بین چهره فرد پوشنده و سطح داخلی ویزور برخوردار باشند تا امکان استفاده از تجهیزات جانبی (ماسک پزشکی / جراحی ، دستگاه تنفس ، عینک و غیره) را فراهم کنند. همچنین آنها باید برای فرد صرفه اقتصادی داشته باشند، شیلدهای یکبار مصرف، مدل های قابل استفاده مجدد و دارای تجهیزات و قطعات قابل تعویض هر کدام مزایای خود را دارند. اگرچه برخی از مدل های محافظ صورت صنعتی می توانند برای مقاصد کنترل عفونت استفاده شوند (به عنوان مثال ، در صورت کمبود شیلد صورت) ، اما معمولاً نسبت به شیلدهای صورت که برای اهداف کنترل عفونت استفاده می شوند ، گرانتر ، سنگین تر و حجیم تر هستند.
سوالات پر تکرار راجع به شیلد محافظ صورت
چه زمانی باید از شیلد محافظ صورت استفاده کرد؟

همه کارکنان مراقبت های بهداشتی UI باید در تمام مواقع هنگام کار (به جز هنگام غذا خوردن یا تنها بودن در یک دفتر خصوصی) از شیلد محافظ صورت خود استفاده کنند. هنگام ورود به محل کار ، شیلد خود را قرار داده و در طول روز آن را تا حد ممکن از صورت بر ندارند. علاوه بر ایمنی عمومی ،هر چه دفعات برداشتن شیلد از صورت کم باشد طول عمر آن بیشتر خواهد شد.

برای احراز هویت کارمندان ، باید هنگام ورود ، شیلدهای صورت خود را بردارید. این امر به این دلیل است که اسکنرهای حرارتی که در بعضی از ورودی ها برای تشخیص تب مورد استفاده قرار می گیرند ، نیاز به دید بدون مانع دارند.

اگر فردی به جز بیمارستان و در اداره دیگری مشغول به کار باشد آیا باید از شیلد محافظ صورت استفاده کند؟

بله تمام افراد در تمام موقعیت ها بهتر است از شیلد استفاده کنند.

چه زمانی می توان طلق شیلد محافظ صورت را بالا زد؟

بهتر است در همه مواقع این طلق به سمت پایین باشد. تا حد ممکن این طلق را در موقعیت بالا قرار ندهید .

چطور بدانیم که شیلد در موقعیت درست خود قرار گرفته است؟

پیشانی بند شیلد باید به اندازه 1 تا 2/1 اینچ بالای ابرو قرار بگیرد. همچنین انتهای شیلد باید پایین تر از چانه فرد باشد.

شیلد های محافظ صورت را باید در کجا نگهداری کرد؟ آیا برای هر نوع بیرون رفتن از خانه باید از آن ها استفاده کرد؟

اگر واحد یا دپارتمان شما دارای یک فضای اختصاصی برای نگهداری شیلد محافظ صورت دارد ، شما می توانید آن را در محل کار ترک کنید. اگر فضایی برای نگه داشتن شیلد در محل کار شما وجود ندارد ، توصیه می کنیم آن را در یک کیسه پلاستیکی در ماشین یا خانه خود بگذارید.

اگر مایل به استفاده از شیلد خود در خانه هستید ، این کار مانعی ندارد ، اما به یاد داشته باشید که این شیلد برای انجام وظایف کاری شما منظور شده است و باید در تمام مدت شیوع و همه گیر بودن ویروس COVID-19 بصورت ادامه دار از آن استفاده کنید.

برای تمیز کردن شیلد محافظ صورت باید از چه موادی استفاده کنیم؟

برای تمیز کردن شیلد محافظ صورت بهتر است از مواد زیر استفاده کنید:

دستمال مرطوب
اسپری Virex 265
دستمال مرطوب ضد عفونی کننده قابل تهیه از فروشگاه مواد غذایی شما ، مانند دستمال مرطوب Clorox
دستمال مرطوب از بین برنده میکروب ها .
برای شستن شیلد از چه موادی استفاده کنیم؟

شیلدهای محافظ صورت بعد از گذر زمان به مرور کثیف می شوند و روی آن ها لایه ای تشکیل می شود برای از بین بردن این لایه از آب گرم و صابون استفاده کنید.

آیا امکان دارد نام و نام خانوادگی خود را بر روی شیلد بنویسیم؟

بله ، استفاده از شماره و نام و نام خانوادگی شما یک فاکتور اضافی برای شناسایی بهتر شیلد محافظ شخصی شما است. البته دقت کنید که چیزی بر روی شیلد خود نچسبانید تا بتوانید به راحتی همه سطوح آن را تمیز کنید.

منبع:
در تهیه و تدوین مواردی که مطالعه کردید از منابع زیر استفاده شده است:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5015006/

https://medcom.uiowa.edu/theloop/face-shields-frequently-asked-questions

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست