لوازم ایمنی محافظ در برابر خطرات محل کار را بشناسید

لوازم ایمنی شخصی وسایلی است که از افراد در برابر خطرات سلامتی و ایمنی در محل کار محافظت می کند. این لوازم ایمنی شامل موارد زیر است: لباس محافظ، کلاه ایمنی، عینک، بند ، کفش و غیره. انتخاب لوازم ایمنی مناسب برای کاهش آسیب افراد در معرض خطرات ضروری است. لوازم ایمنی شخصی (PPE) دارای انواع مختلف لوازم برای محافظت از چشم و صورت، محافظت از دست، محافظت از بدن، محافظت از دستگاه تنفسی و محافظت از شنوایی می باشند. در این مطلب قصد داریم به انواع این لوازم اشاره ای داشته باشیم.

لوازم ایمنی برای محافظت از چشم و صورت
محافظت از چشم و صورت در برابر خطراتی همچون آلودگی و مواد شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاربرد محافظ صورت
شیلد محافظ صورت یکی از اقلام محافظ شخصی است که از کل صورت در برابر آلودگی‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. البته شیلدهای محافظ صورت کاربردهای مختلفی دارند و مثلا در کارهای صنعتی همراه با عینک ایمنی استفاده می‌شوند. این شیلدها قابلیت استفاده مجدد دارد، به همین دلیل کاملا مقرون به صرفه هستند. محافظت از چشم با پوشش عینک مخصوص به منظور کاهش خطر قرار گرفتن در معرض پاشش های شیمیایی، اشعه لیزر و .. حاصل می شود.

چهار نوع اصلی محافظت از چشم وجود دارد که هر کدام محدودیت های خاص خود را دارند:
عینک ایمنی عمومی دارای یک لنز یک تکه است و حداقل سطح حفاظت چشم را انجام می دهد. این عینک برای محافظت از چشم در برابر پاشش شیمیایی مؤثر نیست.
عینک ایمنی با لیزر که توانایی دفع امواج با طول موج های مشخصی را دارد و باید متناسب با دستگاه لیزر مدنظر شما انتخاب شود. این عینک پس از مدت زمان چند سال دیگر خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود.
عینک پاشش شیمیایی برای حفاظت در برابر ضربه، جذب غبار، جلوگیری از پاشش مواد شیمیایی و نور جوشکاری مناسب است.
لوازم ایمنی برای محافظت از دست
انتخاب مناسب دستکش برای محافظت از دستها ضروری است.
انواع دستکش محافظ
دستکش های محافظ شیمیایی یکی از مهمترین لوازم ایمنی برای به حداقل رساندن مواجهه پوستی با مواد شیمیایی است. دستکش فقط باید تحت شرایط خاصی که برای آن طراحی شده استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است که دستکش ها به مرور زمان تخریب می شوند، بنابراین باید در صورت لزوم آنها را جایگزین کنید تا از محافظت کافی اطمینان حاصل شود.

اطلاعات لازم برای انتخاب نوع دستکش

1- دستکش لاتکس برای محیط های آشپزی، آزمایشگاهی و معایناتی که نیاز به انجام کار دقیق با دست است، مناسب می باشد. دستکش لاتکس می تواند منجر به واکنش آلرژیک برای برخی از افراد شود، اما با این وجود بسیار پرمصرف می باشند، زیرا به دلیل انعطاف پذیری و استحکام این دستکش ها، دست کاربر به راحتی داخل دستکش می شود و به وی اجازه می دهد همه چیز را به راحتی لمس نماید که باعث بهبود عملکرد متخصصان و جراحان پزشکی می شود.

2- دستکش نیتریل یکبار مصرف در محیط های آزمایشگاهی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه به منظور کاهش وقوع حساسیت به لاتکس در افراد، دستکش نیتریل را جایگزین دستکش لاتکس کرده اند. مقاومت در برابر سایش و محافظت در برابر خطرات پاشش از ویژگیهای دیگر این دستکش می باشد.

3- دستکش وینیل از یک ماده مصنوعی به نام پلی وینیل کلرات ساخته شده است. که همین ویژگی سبب شده، استفاده از آن نسبت به دستکش های حساسیت زای لاتکس، مقرون به صرفه باشد. در ترکیبات دستکش های وینیل از موادی استفاده شده است که قابلیت کشسانی این دستکش را نسبت به انواع دیگر دستکش ها بیشتر کرده است. وینیل، دستکشی چند منظوره برای استفاده های عمومی و فعالیت هایی که نیاز به دقت لمسی در کار وجود ندارد، می باشد. این دستکش ها مانند دستکش های لاتکس نبوده و کاملاً به دست نمی چسبند. در واقع دستکش های وینیل نوع ضخیم تر و گشادتر از دستکش های لاتکس می باشند و همچنین در برابر اسیدها، قلیاها و الکل ها مقاومت خوبی دارند.

لوازم ایمنی برای محافظت از بدن
1- کلاه ایمنی ازجمله‌ وسایل ایمنی محسوب می‌شود و استفاده بسیار زیادی برای محافظت از سر برای جلوگیری از برخورد اجسام مختلف را دارد.

2- کفش ایمنی که سرپنجه آن از جنس فولاد می باشد که در هنگام سقوط اجسام سنگین بر روی پا، پنجه ها ا از آسیب مسون نگاه می دارد. زیره این پوتین از جنس PU می باشد که بسیار با دوام و راحت و منعطف می باشد. زیره این کفش ضد لغزش و سایش می باشد.

3- لباس های حفاظتی توسط افرادی نظیر آتش نشان ها، کارگران صنایع فولاد و ریخته گری و افراد مشابه که کار آنها ورود به منطقه عملیاتی و یا فعالیت در مجاور آتش را ایجاد می کند مورد استفاده قرار می گیرد. این لباس ها تقریبا تا روی زانو را پوشانده و وظیفه آنها ایجاد یک مانع حفاظتی برای جلوگیری از رسیدن عوامل خطرناک به افراد می باشد. این لباس ها دارای مقاومت حرارتی بالا می باشد. جنس لباس ایمنی کار معمولا کتان بوده و با شبرنگ فسفری شده است.

لوازم ایمنی برای محافظت از دستگاه تنفسی
لوازم حفاظت تنفسی (RPE) نوع خاصی از تجهیزات حفاظت فردی (PPE) هستند که به عنوان “آخرین خط دفاع” مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لوازم ایمنی برای محافظت از دستگاه تنفسی

لوازم محافظت از دستگاه تنفسی برای حفاظت از فرد در برابر استنشاق مواد خطرناک موجود در هوای محیط یا محل کار مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که در محیطی با اکسیژن ناکافی یا دارای گرد و غبار، فیوم، دود، میست، گاز و بخار، اسپری های مضر و سایر آلاینده های موجود در هوا فعالیت می کنند باید از لوازم ایمنی برای محافظت از دستگاه تنفسی استفاده کنند.

ماسكها فقط وقتي كه درست انتخاب و استفاده شوند، مي توانند حفاظت كافي را فراهم سازند. در واقع ماسک ها در برابر انواع ذرات، بخارات، گرد و غبار، لکه ها، دودها محافظت می کنند. اين متغيرها زماني كنترل مي شوند كه يك برنامه حفاظتي مناسب جهت دستگاه تنفسي طراحي و اجرا شود. زماني كه استفاده از ماسك با يك برنامه حفاظتي تكميل شود از جراحتها و بيماري های حاد و مزمن ناشي از مواد خطرناك جلوگيري مي نمايد.
لوازم ایمنی برای محافظت از شنوایی
اگر از ابزار های پر سر و صدا در مدت زمان بیش از یک ساعت در روز و بدون محافظ گوش استفاده شود، این امکان وجود دارد که شنوایی صدمه ببیند. یکی از بهترین روش های محافظت کردن از شنوایی استفاده از گوشی ایمنی در شرایط و محیط های پر سر و صدا می باشد. شدت میزان صداها درهنگام وارد شدن به گوش کاهش می یابند. برخی از گوشی های ایمنی یک بار مصرف هستند، اما از بعضی دیگر می توان چند مرتبه استفاده کرد. این گوشی ها ایمنی تمام گوش را پوشش می دهد مانند برخی از هدست ها گوشی های ایمنی و محافظ های گوش دارای درجه و میزان کاهش صدا هستند.

جمع بندی
به طور کلی لوازم ایمنی یک محافظ خوب بین افراد و خطرات شغلی که روزانه با آنها روبرو هستند می باشد. این آسیب ها و بیماری های به واسطه شغل، ممکن است ناشی از تماس با مواد شیمیایی، رادیولوژی، فیزیکی، الکتریکی، مکانیکی یا سایر خطرات محل کار باشد. مهم است که تجهیزات حفاظتی را با دقت انتخاب کنید تا از خود در برابر خطرات خاص محافظت کنید. با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی و رعایت موازین مربوط به آن می توان خطرات محیط کار را تا حد زیادی کاهش داد. خطراتی که ممکن است در کیفیت زندگی افراد، تهدیدی جدی باشند.

منبع:
در تهیه و تدوین مواردی که مطالعه کردید از منابع زیر استفاده شده است:

https://ehs.ucmerced.edu/researchers-labs/ppe/selection

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست