اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کار

ایمنی همیشه در تمام فعالیت های صنعتی خصوصاً ساخت و ساز موضوع مهمی بوده است. بعلاوه کارهای ساخت و ساز یک کار دفتری برای کارخانه نیست و نیاز به اقدامات احتیاطی دارد. هرچه کارگران از نظر ایمنی آماده تر باشند ، احتمال وقوع تصادفات و جراحات در محل ساخت و ساز کمتر است. سر تنها اندام بدن انسان است که کاملاً در استخوان محصور شده است. این موضوع اهمیت محافظت از این مؤلفه عملکردی بسیار حیاتی بدن ، یعنی مغز را بیان می کند. کلاه های سفت و یا کلاه ایمنی به عنوان خط اول دفاع در برابر ضربه به سر به شمار می روند. اما آنها تنها زمانی عملکرد خوبی از خود نشان می دهند که به درستی استفاده و پوشیده شوند. بنابراین ، به جرات می توان گفت کلاه سفت جان فرد را نجات می دهد و خطر آسیب دیدگی مغز را کاهش می دهد.
خطرات در محل های کار همیشه وجود دارد ، و کارفرمایان سعی می کنند با مدیریت صحیح محیط کار و تأمین تجهیزات محافظ شخصی (PPE) احتمال بروز جراحات وارده را کاهش دهند. همیشه خطرات را نمی توان از بین برد ، به ویژه در اثر سقوط اشیاء این امر کلاه ایمنی را به بخش مهمی از تضمین ایمنی کارگران تبدیل می کند.

در صورت انتخاب محافظ مناسب سر ، از بیشتر آسیب های ناشی از سر ، می توان جلوگیری کرد. هرکسی که از یک سایت ساخت و ساز بازدید کرده باشد می تواند تایید کند که پس از ورود به محل کار ، برخی از کارگران کاملاً از علائمی پیروی نمی کنند . این علائم نمادهایی هستند که یکی از آن ها پوشیدن کلاه ایمنی یا کلاه های سخت است. این امر می تواند به هر دلیلی از قبیل کاهش سطح راحتی فرد یا بی توجهی ساده یا بی توجهی به کلاه ایمنی و نداشتن اطلاعات باشد. براساس گزارش های منتشر شده در چندین ژورنال ، در اکثر مواردی که آسیب دیدگی سر رخ داده است ، به شدت به این مورد مورد اشاره شده است که کارفرمایان به کارگران نگفته اند که کلاه ایمنی بپوشند تا از سر خود محافظت کنند. کارفرمایان باید اجرای مهندسی یا کنترل های اداری را برای به حداقل رساندن یا از بین بردن مواجهه با این نوع مشکلات در نظر بگیرند. اگر کارفرمایی کمبود کیفیت گزینه های موجود را احساس کند ، همیشه باید به دنبال تهیه لوازم ایمنی از جمله کلاه باشد.

تاریخچه کلاه های ایمنی
به نظر می رسد که کشتی سازی اولین صنعتی است که از کلاه های ایمنی در آن استفاده شده است ، زیرا کارگران اسکله در معرض خطر اصابت برخورد با اشیاء قرار داشتند. استفاده از کلاه های سخت – که بعداً با این کلاه ایمنی شناخته می شوند – به صنعت ساخت و ساز منتقل شدند و آنها اکنون یک قطعه استاندارد از تجهیزات ایمنی در سراسر جهان هستند.

مزایای اصلی پوشیدن کلاه سفت در محل کار
در این مقاله نکاتی وجود دارد که در ادامه مزایای پوشیدن کلاه ایمنی در محل کار و ایمن نگه داشتن خود را از هر نوع آسیب دیدگی ذکر شده است.

شماره 1 محافظت در برابر صدمات سر
کلاه ایمنی به منظور محافظت از سر در برابر افتادن اشیاء به سمت سر ، چشم و گردن طراحی شده است. کلاه ایمنی از هرگونه ضربه غیرمترقبه و قرار گرفتن در معرض شوک الکتریکی و غیره طراحی شده است. پوشیدن کلاه سفت از موارد ضروری است که باید دنبال شود. کلیه کارفرمایانی باید کلاه های سخت / کلاه ایمنی را به کارگران خود ارائه دهند و از پوشیدن آنها اطمینان حاصل کنند. از آنجایی که به طور متوسط ​​صدها کارگر در هر سال از صدمات ناشی از ضربات وارده به سر رنج می برند ، کلاه های سخت ویژگی های مهم ایمنی در محیط کار هستند.

شماره 2 حفاظت صنعتی
مکان های زیادی راجع به کار صنعتی وجود دارد که در آن خطرات ناشی از صدمات ناشی از سر به حدی زیاد است که کلاه ایمنی های صنعتی که سازگار با آن هستند ، برای ارائه درجه حفاظت قابل قبول کافی نیستند. به عنوان مثال ، در بخش های صنعت مانند معدن و ساخت و ساز. در چنین مواردی ، کلاه ایمنی صنعتی با کارایی بالا باید به کارمندان ارائه شود که شامل پوسته و یک پیشانی بند با خواص جذب شوک و محافظت در برابر شوک جانبی است. آن ها همچنین باید از پدهای محافظ باشند که انرژی حاصل از ضربه را جذب می کند و بنابراین نیروهای منتقل شده روی سر کاربر را کاهش می دهد. این بالشتک معمولاً از فومهایی با عناصری مانند پلی اورتان ساخته شده است.

شماره 3 رنگ و برچسب برای شناسایی
کلاه ایمنی اغلب اوقات در رنگ های مختلفی ارائه می شود که نقش متفاوتی را برای استفاده کنندگان در اماکن ساختمانی نشان می دهد. این تعیین رنگ ها در شرکت متفاوت است. معمولاً در برخی از شرکت ها ، کارمندان یک شرکت می توانند وقتی که بخشی از پروژه های بزرگ هستند ، از کلاه رنگی یکسان استفاده کنند. بیشتر اوقات ، سرپرستان با همه کارگران یک سایت ساخت و ساز آشنا نیستند. بنابراین ، از برچسب ها و نشانگرها برای علامت گذاری كلاه ایمنی استفاده می شود تا اطلاعات مهم بدون هیچ گونه تاخیری به اشتراک گذاشته و منتقل شوند. در نتیجه ، برچسب هایی با آرم شرکت در سایت های ساختمانی بسیار رایج است.
انواع کلاه ایمنی
دو نوع اصلی کلاه ایمنی و گزینه های زیادی برای انتخاب در بازار وجود دارد.

به طور کلی کلاه سفت باید:

شوک یک ضربه را جذب کند.
در برابر نفوذ اشیاء مقاوم باشد .
در برابر آب مقاوم باشد
دستورالعمل هایی همراه آن باشد که نحوه تنظیم و تعویض سیستم تعلیق و پیشانی کلاه ایمنی را توضیح می دهد.
کلاه ایمنی صنعتی رایج ترین و اساسی ترین شکل PPE است و باید مطابق مقررات اروپایی باشد. آنها دارای اجزای زیر با هدف محافظت مناسب از سر هستند: پوسته ، پیشانی بند. پوسته بیرونی از پلی اتیلن ساخته شده است ، در قسمت داخلی سیستم مهاری از نوارهای ساخته شده از پلی اتیلن یا نوارهای بافته شده ساخته شده است. پیشانی بند دارای مکانیزم قابلیت تنظیم است که می تواند قد و طول آن را تغییر دهد تا پایداری هنگام پوشیدن افزایش یابد.

اجزای بکار رفته در کلاه ایمنی
کلاه های ایمنی صرف نظر از ویژگی های متفاوتی که ممکن است داشته باشند همه در سه چیز مشترک هستند: پوسته ، بند زیر گردن و پیشانی بند. در شکل زیر قسمت های مختلف کلاه سفت با شماره مشخص شده است.

پوسته
بند مهار
ضامن ثابت کردن بند
هدبند
نوار دور کلاه
لبه
نوار روی چانه
پوسته کلاه سفت ، بخش بیرونی کلاه_ایمنی است و معمولاً از پلی اتیلن ، ABS ((Acrylonitrile Butadiene Styrene – یک ترموپلاستیک یا فایبرگلاس سخت شده با رزین های پلی استر ساخته شده است. وظیفه اصلی پوسته جلوگیری از ضربه یا مهار و کم کردن اثر ضربه وارد شده به سر کاربر آن است. بسته به نوع طراحی آن ، این پوسته می تواند دارای زائده بالایی، سوراخ های تهویه یا شیلد محافظت از چشم و صورت و محافظ گوش باشد.
قسمت داخلی کلاه های ایمنی (که به قسمت داخلی پوسته چسبانده شده است) متشکل از نوارهایی است که از نوارهای بافته شده یا پلی اتیلن ساخته شده است. هدف اصلی استفاده از آن ها این است که انرژی ناشی از تأثیرگذاری بر روی پوسته را جذب کند و نیرو را به طور مساوی روی سر کاربر پخش کند و خطر آسیب را برای کاربر به حداقل برساند. لازم به ذکر است که یک کلاه سفت ، با داشتن تسمه نزدیک به لبه پوسته و بدون هیچگونه پوشش محافظ اضافی ، محافظت موثری در برابر هرگونه ضربه جانبی ایجاد نمی کند.
پیشانی بند بخشی از کلاه است که در ارتفاع پیشانی و پایه جمجمه قرار دارد و امکان قرارگیری پایدار کلاه سفت روی سر کاربر را فراهم می کند. پیشانی بند برای تغییر طول و ارتفاع به دو مکانیزم تنظیم مجهز است و این باعث می شود در هنگام قرار گرفتن روی سر ، پایداری آن افزایش یابد. بیشتر کلاه ایمنی های محافظ صنعتی دارای یک بند عرق گیر نیز هستند که در قسمت پیشانی قرار دارد و به عنوان یک پد جاذب عرق عمل می کند.

کلاه ایمنی صنعتی همچنین می تواند دارای تجهیزات اضافی باشد مانند چانه بند که برای نگه داشتن کلاه_ایمنی طراحی شده است و از افتادن آن در هنگام حرکت سر کارگران جلوگیری می کند یا ممکن است گیره هایی برای اتصال سایر تجهیزات محافظ شخصی باشد.
کارگران با پوشیدن کلاه های ایمنی مناسب می توانند مزایای زیر را بدست آورند:

فشار وارده روی سر کاربر.
وزن اضافی روی ماهیچه های گردن .
تهویه در قسمت بالای سر. این امر به خصوص هنگام انجام کارهای بدنی سخت یا هنگام کار در دمای بالا در محیط کار ، بسیار کمک کننده است.
موارد کاربرد کلاه های ایمنی
استفاده صحیح به معنای پیروی از قوانین و دستورالعمل های مشخص شده توسط سازنده در دفترچه راهنما به عنوان مثال شرایط و روش های استفاده از محصول ، روشهای توصیه شده برای نگهداری و همچنین شرایط لازم است.
مهمترین قوانین استفاده صحیح از کلاه های ایمنی شامل موارد زیر است:

قبل از استفاده ، یک کلاه ایمنی باید با تنظیم مناسب در قسمت سر کاربر قرار گیرد: از پیشانی ، قد پوشیدن و طول چانه دار (در صورت وجود).
اگر در معرض ضربه شدید قرار داشته باشد یا علائم روی آن وجود داشته باشد ، باید کلاه ایمنی دیگر استفاده نشود.
عناصر داخلی یک کلاه ایمنی باید به طور مرتب مورد بازرسی قرار گیرند (بند ، پیشانی ، پیشانی) زیرا در معرض عرق ، گرد و غبار و غیره قرار می گیرند. این عوامل باعث تخریب سریع مواد می شود که اجزای کلاه ایمنی ساخته شده است.
قطعات داخل کلاه ایمنی باید هر چند وقت یکبار توسط سازنده مورد نیاز جایگزین شود و هر بار در هنگام بازرسی هرگونه خسارت دیده شود. در صورت شک و تردید ، عناصر داخلی باید تعویض شوند یا کل کلاه ایمنی جدید جایگزین کالای قدیمی شود.
اگر از تاریخ انقضا آن ، که توسط سازنده در دفترچه راهنما مشخص شده است گذشته باشد، کلاه ایمنی باید از خدمت خارج شود.
کلاه باید مطابق با شرایط مشخص شده توسط سازنده باشد که هیچ گونه تهدیدی برای از دست دادن پارامترهای ایمنی آن (به دور از منبع گرما ، تابش مستقیم خورشیدی و غیره) ایجاد نمی شود.
نگهداری کلاه باید با استفاده از روش های توصیه شده توسط سازنده انجام شود. معمولاً کلاه ایمنی را می توان با مواد شوینده ملایم و آب گرم (نه گرمتر از 45 درجه سانتیگراد) تمیز کرد.
معیارهای انتخاب کلاه های ایمنی مناسب
طبق استاندارد های EN 397: 1995 و EN 14052: 2005 کلاه ایمنی باید با یک سری الزامات مطابقت داشته باشد. این الزامات در مورد موارد زیر است:

مواد مورد استفاده برای تولید پوسته و تجهیزات داخلی
پارامترهای ساختاری هندسی
جذب شوک
مقاومت در برابر نفوذ
مقاومت در برابر شعله
استحکام در مقابل شکستن
خواص دی الکتریک
مقاومت در برابر نیروهای جانبی
مقاومت در برابر پاشش فلز مذاب
مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب کلاه ایمنی ، کارفرما باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرد:

ویژگی های عوامل خطر شناسایی شده در ارزیابی ریسک و حفاظت از آنها برای شما ضروری است (به عنوان مثال ضربه عمودی ، تأثیر جانبی ، نیروهای فشرده سازی عرضی ، و غیره)
محدوده دمای عملیاتی
کلاه ایمنی باید پارامترهای ایمنی خود را در کل دماهایی که در محل کار رخ می دهد ، حفظ کند. طبق این ویژگی کلاه های ایمنی در 4 گروه طبقه بندی می شوند:

پایه (محدوده دمای کار از10 درجه سانتیگراد تا +50 درجه سانتیگراد .
برای کاربردهای درجه حرارت پایین (دامنه دمای کار از منفی 20 درجه سانتیگراد)
برای کاربردهای درجه حرارت بسیار پایین (دامنه دمای کار از منفی 30 درجه سانتیگراد)
برای کاربردهای درجه حرارت بسیار بالا (دامنه دمای کار تا + 150 درجه سانتیگراد)
کلاه سفت باید متناسب با کاربر باشد – اندازه ، اندازه و وزن کلاه_ایمنی را در نظر بگیرید. دامنه تنظیم حلقه اصلی و میزان پوشیدن کلاه ایمنی باید برای اندازه سر کاربر مناسب باشد. اگر کاربران به انتخاب کلاه کمک کنند ، احتمال استفاده از آن بیشتر خواهد بود.
تنظیم کردن در کلاه سخت به معنای انجام اتصالات مناسب ، یعنی تنظیم حلقه اصلی ، ارتفاع و طول چانه بند به منظور سازگاری کلاه ایمنی با اندازه سر کاربر است.
در مکانهای کاری که خطر برق گرفتگی وجود دارد ، از کلاه_ایمنی با قدرت دی الکتریک استفاده می شود – برچسب زده شده بر روی کلاه سفت در این مورد با علامت : 440 مشخص می شود.
در مکانهای کاری که کارگر در معرض تاثیر قطعات فلز ذوب شده قرار دارد ، از کلاه ایمنی مقاوم در برابر چنین ضربه ای استفاده می شود – برچسب زده شده روی کلاه_ایمنی در این مورد MM است .
در مکانهای کاری که خطر تغییر شکل جانبی سر وجود دارد ، از کلاه سفت مقاوم در برابر این نوع خطر استفاده می شود – برچسب زده شده روی کلاه ایمنی دارای علامت LD است.
در مکانهای کاری که در دمای محیط زیاد به تلاش بدنی زیاد نیاز باشد و باعث تعریق بیش از حد شود ، باید کلاه_ایمنی با تهویه مناسب انتخاب شود ، به عنوان مثال مجهز به دهانه های تهویه و کمک فنر.
در مکانهای کاری که در معرض خطر انفجار قرار دارند ، از کلاه ایمنی با خاصیت ضد الکترواستاتیک استفاده می شود.
الزام استفاده از سایر عناصر تجهیزات محافظ شخصی و لوازم جانبی اضافی (مانند محافظت از چشم و صورت ، محافظ گوش ، لامپ نصب شده در بالای کلاه و غیره) به همراه کلاه ایمنی به کاری که کاربر انجام می دهد بستگی دارد.
نتیجه گیری نهایی
سرانجام ، داده های آماری تأیید شده و بسیار معتبر که مستلزم حوادث شغلی است نشان می دهد که شایع ترین علل صدمات ناشی از سر ، ضربه ناشی از افتادن اشیاء و ضربه در برابر موارد تیز و سخت است. صدمات ناشی از چنین حوادث مکانیکی ممکن است به طور وحشتناک روی پوست سر ، جمجمه ، مغز و گردن یا حتی نخاع تأثیر بگذارد. همیشه از کلاه های ایمنی ای استفاده کنید تا از محافظت کامل برخوردار شوید و به یاد داشته باشید ، در موارد شدید ممکن است این صدمات منجر به ناتوانی دائمی یا حتی مرگ شود و باعث ضرر و عذاب جبران ناپذیر برای شما و عزیزانتان شود.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست