تجهیزات ایمنی محافظ گوش

ابزار ایمنی فردی محافظ گوش، با نام HPD نیز شناخته می شوند. HPD، یک ابزار محافظت فردی مواظبت از شنوایی است که روی گوش ها قرار می گیرد و از آن ها در مقابل نویزهای آسیب زننده و کر کننده محافظت می کند. اینگونه نیست که ابزار محافظ گوش، کاملا صداها و نویزها را از بین ببرد بلکه سطح آسیب زنندگی آن ها را با عدم اجازه به عبور همه حجم صدا به سیستم شنوایی، کم می کند. انواع مختلفی از HPD وجود دارد. از جمله آن ها می توان به هدفون و وسایل الکترونیکی محافظت از گوش اشاره کرد.

انواع لوازم ایمنی فردی محافظ گوش
محافظ گوش روی گوش ( ایر ماف )
سبک های مختلفی از محافظ گوش روی گوش وجود دارد. دستگاه های محافظت از شنوایی به سبک محافظ گوش روی گوش، به گونه ای طراحی شده اند که در بالای گوش خارجی قرار گیرند. HPD های ایر ماف معمولاً از دو گوش گیر و یک باند سر تشکیل شده اند. گوش گیرها معمولاً با یک ماده جاذب صدا مانند کف پوشیده شده اند. گوش گیر باید به گونه ای باشد که مرکز کانال گوش با دهانه کانال گوش هم تراز شود. پدهای نرم در اطراف گوش قرار می گیرند. باند سر ، که در قسمت بالای سر قرار دارد ، برای ثابت کردن گوش گیرها روی گوش ها ، فشار اعمال می کنند.

محافظ گوش داخلی گوش ( ایر پلاگ )
این نوع محافظ در داخل مجرای گوش قرار می گیرد. ایر پلاگ ها متناسب با سایز حفره داخلی گوش افراد دارای اندازه های متنوعی هستند. ایر پلاگ ها نیز خود به چند دسته تقسیم می شوند.

ایر پلاگ های از پیش ساخته دارای یک شکل از پیش ساخته هستند و بگونه ای طراحی شده اند که با فشار مطابق شکل داخلی گوش به خود شکل می گیرند.
محافظ گوش های ایر پلاگ قابل فرم، قابل انعطاف هستند و به شکل کانال داخلی گوش فرد در می آیند.
محافظ گوش های فومی و رولی ، یکی از گوشگیرهای متداول هستند و از فوم ساخته شده اند. آن ها پس از “چرخش” به داخل گوش و هدایت آن در کانال گوش منبسط می شوند و یک سد محافظ محکم تر ایجاد می کند.
گوش گیرهای سفارشی، به طور جداگانه برای هر کاربر ساخته می شوند. بطور معمول این نوع گوش گیرهای سفارشی از کلینیک شنوایی شناسی یا متخصص مراقبت های بهداشت شنوایی خریداری می شوند.
ابزار محافظ گوش الکترونیکی
برخی از HPD ها از طریق ترکیبی از اجزای الکترونیکی و ساختاری ، صدای رسیده به پرده گوش را کاهش می دهند. HPDهای الکترونیکی در هر دو سبک ایر ماف و ایر پلاگ و گوشگیرهای سفارشی در دسترس هستند. میکروفون های الکترونیکی ، مدار و گیرنده های الکترونیکی ، کاهش نویز را بصورت پیوسته انجام می دهند ، این نوع محافظ های گوش همچنین با نام کاهنده نویز نیز شناخته می شوند .

برخی از HPD های الکترونیکی ، معروف به سیستم های محافظت از شنوایی ، ضمن اینکه امکان انتقال صداهای دیگر مانند گفتار را دارند ، از شنوایی محافظت می کنند. برخی همچنین توانایی تقویت صداهای سطح پایین را دارند. این نوع ممکن است برای کاربرانی که در محیط های پر سر و صدایی قرار دارند مفید باشد . به عنوان مثال ، سربازانی که باید از شنوایی خود محافظت کنند اما باید بتوانند نیروهای دشمن را نیز شناسایی کرده و در سر و صدا ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این سیستم کاربران دارای شنوایی کم که در محیط های پر سروصدا قرار دارند می توانند صدای یکدیگر را بشنوند.

ابزارهای نیمه الحاقی ( کانال کپ )
کانال کپ ها از جهاتی شبیه به ایر پلاگ ها هستند. آن ها دارای نوک نرم هستند. نوک این ابزار داخل مجرای گوش قرار می گیرد . برخی از آن ها به آرامی داخل گوش فرو می روند در حالی که نوعی از آن ها فقط جلوی حفره گوش قرار می گیرند. کپ ها یا نوک های گوش گیر توسط یک باند سبک وزن به یکدیگر متصل می شوند. همچنین از این باند برای نگه داری گوش گیرها در جای ثابت نیز استفاده می شود.

این نوع محافظت از شنوایی به ویژه برای کارگران در صنعت معدن توصیه می شود زیرا در معرض سر و صدای بسیار بالایی قرار دارند. خوشبختانه گزینه اضافه کردن ویژگی های الکترونیکی به محافظ شنوایی دوگانه وجود دارد. این ویژگی ها با روشن تر کردن گفتار ، به ویژه برای کارگرانی که کم شنوایی دارند ، مورد استفاده قرار می گیرند .

چه میزانی از محافظت از گوش کافی است
در محیط های کاری ، میزان کافی محافظت از گوش ، مقداری است که سرو صداهای محیطی بیشتر از 85 DBA را وارد گوش نکند. این میزان صدا برای مدت 8 ساعت کاری می تواند برای گوش قابل تحمل باشد . وقتی میزان قدرت صدا از 80 dBA تجاوز می کند، برای گوش ها و شنوایی آسیب زننده است. سازمان ملی ایمنی شغلی و سلامتی ( NIOSH ) ، استاندارهایی دارد که نشان می دهد چه مدت یک فرد در لول های مختلف صدایی قبل از اینکه صداها برای شنوایی او مضر باشد می تواند کار بکند. این استاندارد به افراد کمک می کند تا متوجه شوند چه زمانی باید از محافظ گوش استفاده بکنند. لیست زیر دزهای ماکسیمم روزانه قرار گرفتن در معرض سر و صدا را نشان می دهد.

8 ساعت در 85 dBA
4 ساعت در 88 dBA
2 ساعت در 91 dBA
60 دقیقه در 94 dBA
30 دقیقه در 97 dBA
15 دقیقه در 100 dBA
محافظت از گوش هنگام شکار یا استفاده از اسلحه
شلیک اسلحه برای استفاده تفریحی می تواند منجر به کم شنوایی در فرکانس های بالا شود. شلیک اسلحه گرم به دلیل فشار زیاد صوتی که در آنها ایجاد می شود می تواند به قسمت حلزونی گوش آسیب برساند. این مقدار می تواند از 140 تا 175 دسی بل باشد.

در کنار گزینه های کاهش نویز منفعل (مانند ایر ماف و ایر پلاگ ) دستگاه های کاهش نویز فعال نیز وجود دارد. از فناوری کاهش نویز فعال برای تأمین محافظت در برابر نویز همانند گزینه های منفعل استفاده می شود . این ابزارها میانگین سطح خروجی صدا را در حدود 82 تا 85 دسی بل کاهش می دهند.

استفاده از مقدار عددی NRR برای فهم میزان حفاظت محافظ گوش
NRR یا نرخ کاهش صدا و SNR ، سیستم هایی هستند که میزان کارایی محافظ گوش را اندازه می گیرند. این سیستم ها برای ارزیابی میزان واقعی محافظت از شنوایی در محیط واقعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه ایر ماف و ایر پلاگ
ایر ماف و ایر پلاگ هر کدام مزایا و معایب متعددی دارند. در بخش زیر به تفصبل راجع به هر یک صحبت می کنیم.

مزایای ایرپلاگ
سایز آن کوچک است و به راحتی می توان آن را انتقال داد
مدل سنتی و معمول استفاده از گوش گیرهای محافظتی است. حتی می توان همراه با ایرماف نیز آن را پوشید.
برای استفاده طولانی مدت مخصوصا در هوای گرم گزینه راحت و مناسبی است.
معایب استفاده از ایر پلاگ
برای ثابت کردن آن بر روی سر زمان بیشتری لازم است.
پوشیدن و در آوردن آن سخت تر است.
باید برای استفاده از آن ها از قبل تمرین کرد.
ممکن است سبب زخم شدن مجرای شنوایی شود.
خیلی زود ممکن است گم شود.
مزایای استفاده از ایرماف
به گونه ای طراحی شده است که یک اندازه خاص آن با اکثر اندازه های سر متناسب است
به راحتی در مسافت های دیده می شود
به راحتی گم نمی شود
در صورت داشتن عفونت گوش نیز قابل استفاده است
معایب استفاده از ایر ماف
وزن آن سنگین است
پرتابل نیست
در کنار سایر تجهیزات ایمنی فردی ( PPE ) قابل استفاده نیست
در هوای گرم استفاده از آن سخت است
در هوای شرجی استفاده از آن راحت نیست
در هنگام استفاده از عینک های ایمنی به سختی قابل استفاده است و یا اصلا نمی توان از آن استفاده کرد.
نحوه نگهداری از محافظت کننده گوش به چه صورت است
باید از دفترچه راهنما استفاده شود
قبل از استفاده از آن ها باید بصورت مستمر میزان کارکرد آن و سالم بودن آن ها بررسی شود
بالشتک های گوشی آن باید در صورت خرابی جایگزین شوند.
هنگامی که نوارهای سر آنقدر کشیده شده اند که حالت خود را از دست داده اند باید یک محافظ گوش جدید تهیه شود.
ایر ماف ها باید با آب ملایم و مواد شوینده ملایم شسته شوند.
بعد از شستن پدهای ایر پلاگ باید در یک مکان تمیز قرار گیرند تا خشک شوند.
در انتخاب محافظ گوش باید به چه نکاتی دقت کرد
باید محافظ گوش متناسب با شغلی باشد که برای آن تهیه می شود.
گوش گیر باید میزان کافی از محافظت را برای شنوایی فرد بوجود آورد.
باید با سایر لوازم ایمنی فرد و سایر ابزارهای تبادل اطلاعات همخوانی داشته باشد
باید فرد در هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشد. همچنین باید دقت شود که فرد در هوای گرم نیز از آن به راحتی استفاده می کند.
در هواهای گرم و شرجی قابل استفاده باشد یا به عبارتی مقاوم در برابر حرارت باشد .
نیازهای شنوایی فرد را اغنا کند. برای مثال فرد بتواند صدای آژیر ها و آلارم ها را بشنود.

منبع:
در تهیه و تدوین مواردی که مطالعه کردید از منابع زیر استفاده شده است:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_protection_device

https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_protection_device

https://www.ccohs.ca/oshanswers/prevention/ppe/ear_prot.html

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست